May 012008
 

2008/05/01

News in Swedish, Pilotfish goes to China – Pilotfish fiskar nya kunder i Kina

Pilotfish has joined a program organised by Business Region Göteborg – Shanghai Support – with the intention to help companies start up export to China. One of the first activities is to go to Shanghai. “We see it as a long term committment, says Per Lanevik, Vice President and partner in the Swedish company Pilotfish Networks AB.

The orginal story is posted here…. Business Region Göteborg Newsletter (Swedish)

You can also choose to read the story below….


Pilotfish fiskar kunder i Shanghai

- Detta är ett mycket kostnadseffektivt sätt att lära sig en ny marknad och se vilka trender som gäller där. Vi ser både vårt deltagande i exportprogrammet och Shanghairesan som långsiktiga satsningar, säger Per Lanevik, vice VD och delägare i göteborgsföretaget Pilotfish Networks som deltar i Shanghai Support, ett program för företag som har planer på att exportera till Shanghai och Kina.
Pilotfish Networks AB utvecklar och säljer telematiktjänster med en egenutvecklad produkt som bas, en så kallad agent, en ”smart burk”, som installeras i fordon eller båtar. Agenten kan sända information trådlöst till en central, där man prenumererar på valda tjänster.Kunderna kan exempelvis vara företag eller kommuner som har en bilpool eller driver kollektivtrafik med  ett flertal fordon. De har behov av att på ett smidigt sätt samla in och hantera stora mängder information om körjournaler, serviceintervall, trygghets- och inbrottslarm samt positionering.- En del information kan vara väldigt känslig och måste hanteras med stor sekretess. Det ställs till exempel alltmer krav både från upphandlande myndigheter och från allmänheten om alkolås och hastighetsanpassningssystem i taxibilar och skolbussar. Med vår telematiklösning kan man sända information krypterat direkt till rätt person, utan mellanhänder, förklarar Per Lanevik.Fick napp i NarbonnePilotfish har varit med i BRG:s Tillväxt 2000 i några år och har deltagit i Ecoexs utlandsaktiviteter.- För tre år sedan fick vi erbjudande om att åka med BRG och Ecoex till staden Narbonne i Frankrike. Dörrar öppnades och vi fick möjlighet att presentera oss för potentiella kunder. Det var ett bra sätt för ett litet företag att för en begränsad kostnad och med hög kvalitet ta tempen på en ny marknad, säger Per Lanevik.Narbonnerepresentanter kom senare på besök till Göteborg och kontakterna resulterade i en order: att hjälpa staden med att utveckla ett bilpoolskoncept. Nyligen vann Pilotfish en upphandling för Göteborgs stad/Gatubolaget och Västra Götalandsregionen.- Ja, det går bra nu. Det känns som att vi är strax innan den berömda ketchupeffekten och även om vi ser långsiktigt på Asiensatsningen, så hoppas vi förstås på lika positiva effekter av Shanghairesan som det gav att besöka Narbonne, säger Per Lanevik.- När man läser i tidningarna om att en marknad tar fart, då är det försent att börja springa. Då ska man redan vara där, ha jobbat in sig och ha kontakter med möjliga distributörer, avslutar Per Lanevik som ser framemot att möta våren i Shanghai.Fakta Shanghai Support
Shanghai Support arrangeras av BRG i samarbete med Ecoex (ett projekt för ökad västsvensk miljöexport).  Programmet består av kinaseminarier om affärskultur, juridik, förhandlingsteknik,  workshops med experter, exportutveckling i grupp samt individuell rådgivning.  I slutet av maj arrangeras en affärsresa till Shanghai med förbokade affärsmöten.

 

Ann Palmnäs, Business Region Göteborg

jens

Sorry, the comment form is closed at this time.