May 082014
 
Miljöeffekterna är viktigast för Karin Sörensen när hon använder Pilotfish teknik i bussen i Uddevalla.

Miljöeffekterna är viktigast för Karin Sörensen när hon använder Pilotfish teknik i bussen i Uddevalla.

Investera även i människorna som skall använda ny teknik. Då blir besparingen större. Det är Lars-Göran Saleviks erfarenhet från Uddevalla Omnibus.

Om du har med dig 17 ton buss fram till ett rödljus vill du helst inte ställa dig på bromsen. Och sedan gasa på igen.
Då blinkar det rött på skärmen framför föraren, med risk för missad lönebonus.

Ibland har man förstås inget val.
– Men bromsar du bort för mycket energi blir det mindre lön. Flyttar du fokus längre fram och planerar din körning, kan du istället släppa av tidigare på gasen, rulla och behålla rörelseenergin.
Lars-Göran Salevik förklarar principen för ett ekonomiskt körsätt, och hur det är kopplat till de anställdas egen ekonomi.

– Du sparar inte bara bränsle och miljö, utan också mängder med tid. Det blir en mindre stressig arbetssituation där alla mår bättre, säger han och berättar om anställda som gjort det till en sport att rulla längst utan gaspådrag.

Men det satt hårt inne. Lars-Göran Salevik är vd för Uddevalla Omnibuss som kör för Västtrafik med ett 80-tal bussar och 190 anställda. De blev pionjärer i genomslaget för Pilotfish system för ecodrivning i kollektivtrafiken.
Den första testversionen installerades redan 2008. Det gör att bussförarna i Uddevalla tillhör dem som har mest erfarenhet av att använda systemet. De har varit med både om jobbiga barnsjukdomar och en teknikresa som inte varit möjlig utan att attityder och djupt rotade körvanor förändrats i grunden.

Lars-Göran Salevik har sett hur bränsleförbrukningen minskat sex och en halv procent per år. Det är mycket pengar för ett företag som köper diesel för 24 miljoner. Teknikinvesteringen är därför återbetald sedan länge. Men det finns andra kostnader som alltid kommer att finnas kvar. Det är en av de viktigaste lärdomarna.
– Om du bara köper systemet, sätter in det i bussarna och tror att det skall betala sig gör du ett stort misstag. Du måste jobba med det, följa upp, bevaka, coacha och ligga på. Men gör man det får man resultat, säger Lars-Göran Salevik som ser sig själv som en av Pilotfish främsta ambassadörer.

Han har argumenterat för tekniken både i sin tidigare roll som ordförande i arbetsgivarorganisationen för kommunala bussföretag och som ordförande i samarbetsorganisationen Buss i Väst.

Men han återkommer alltid till att tekniken måste kompletteras med både piska och morot. Utbildning och bonus är de två viktigaste inslagen.

Det blir bäst utdelning på investeringen om personalen utbildas och motiveras på rätt sätt, enligt Lars-Göran Salevik, vd för Uddevalla Omnibus.

Det blir bäst utdelning på investeringen om personalen utbildas och motiveras på rätt sätt, enligt Lars-Göran Salevik, vd för Uddevalla Omnibus.

Uddevalla Omnibus avsätter också nästan en halvtidstjänst på att följa upp resultaten och coacha förarna så att de förbättrar sig.

Bussförarna i Uddevalla har en skärm på instrumentbrädan som visar grönt när körsättet sparar mest bränsle, gult när det är lite sämre och rött när det är för dåligt.  Resultaten för varje person och på gruppnivå redovisas så att alla kan se det.
I runda tal går 60 procent av besparingarna tillbaka till förarna i form av lönebonus som i bästa fall kan ge 500 kronor mer i månaden.
Det är egentligen i mesta laget, tycker Lars-Göran Salevik.

– Vi hade tänkt att en tredjedel av besparingen skulle gå till förarna. Nu har det tagit lite längre tid än beräknat att tjäna in investeringen. Men bonussystemet har väldigt stor betydelse. Det kan vi se när vi följer det här över tid.

Under 2013 kom 72 procent av förarna upp i full bonus med grönt ljus i rapporterna från systemet. Bara tre ligger kvar på rött och får numera noll kronor.
– Det går inte att lära alla gamla hundar att sitta, konstaterar Lars-Göran Salevik.

Men bonus är inte enda drivkraften. Genombrottet kom när företaget började redovisa miljöeffekterna. Minskade koldioxidutsläpp visas i realtid på en skärm i personalrummet.
Karin Sörensen, som är en av de anställda förarna i Uddevalla Omnibus, bekräftar vad det betyder:

– Miljön är viktigare än bonus för mig. Jag försöker köra på samma sätt privat som med bussen.

Lars-Göran Salevik har insett att ett av misstagen från början var att helt fokusera på hur mycket pengar företaget kunde spara.
– Jag insåg snart att inget skulle hända om vi inte också kopplade på en ekonomisk morot. Men när det ändå blev motstånd började vi istället fokusera på hur mycket mindre koldioxid vi släpper ut. Då vände det.

Men det fanns även andra invändningar från de anställda. Från början kände de sig övervakade. Systemet rapporterar inte bara bränsleförbrukning, utan också körstil. Det är inte alla som gillar det.
– Det finns en del förare som har ont av detta. Att skärmen hela tiden pendlar mellan rött, gult och grönt stressar också en del.

­Men mjukt körsätt är också ett av lönekriterierna i det kommunala bussbolaget som tillämpar individuell lönesättning.
– Nu fick vi en möjlighet att följa upp varje anställd på ett rättvist sätt. Det har varit ett stort problem tidigare.

Bromsar och däck slits mindre. Det är två andra positiva effekter. Dessutom har trafiktempot sänkts i hela Uddevalla.
– Det är mycket lugnare nu när det inte går ut på att köra ikapp till nästa hållplats. När chaufförerna planerar sin körning har hastigheten gått ned med automatik. När du tänker på att du skall spara bränsle kommer du faktiskt också snabbare fram.

Det har kunderna också noterat.
– Tidigare fick vi ofta kritik från allmänheten för att vi körde som biltjuvar. Nu har passagerarna fått behagligare resor och vi får mindre klagomål.
Det har också blivit dags för nästa steg. Målet har hela tiden varit en snittbesparing på mellan åtta och tio procent mindre bränsleåtgång.
– Vi har många förare som kan det här nu. De behöver inte längre anstränga sig. I april har vi därför höjt målet. Fler förare blir röda eller gula. Vi vill att de skall skärpa sig ett steg till. Vi vet att potentialen finns.

Med mjukare körstil har också tempot sänkts i trafiken i Uddevalla.

Med mjukare körstil har också tempot sänkts i trafiken i Uddevalla.

tomasgabinus

Sorry, the comment form is closed at this time.