Android Pro

 

Pilotfish® AP

Bus FMS

Pilotfish® AP – En förarkonsol baserad på Android

Kollektivtrafikfordon har blivit en egen IT-miljö och upplever för närvarande samma resa som många kontor och industrier gjorde i början av 90-talet. Antalet ITS-system (Intelligent Transport Systems) i kollektivtrafikfordon har ökat kraftigt de senaste åren och många av dessa ITS-system har ett eget drivrutinsgränssnitt. Resultatet är ett ökat antal förarkonsoler som kan vara svåra att motivera, inte minst ur ett ekonomiskt och säkerhetsperspektiv.

Kollektivtrafikfordon har blivit en egen IT-miljö och upplever för närvarande samma resa som många kontor och industrier gjorde i början av 90-talet. Antalet ITS-system (Intelligent Transport Systems) i kollektivtrafikfordon har ökat kraftigt de senaste åren och många av dessa ITS-system har ett eget drivrutinsgränssnitt. Resultatet är ett ökat antal förarkonsoler som kan vara svåra att motivera, inte minst ur ett ekonomiskt och säkerhetsperspektiv.

Att genomföra en strukturerad IT-miljö ombord på fordon, där data kan delas via ett fordonsnätverk, möjliggör ett gemensamt drivrutingränssnitt för flera program. Metoden löser många problem och öppnar upp för nya möjligheter.

Android har blivit allt populärare på konsumentmarknaden. Några skäl är effektiviteten i applikationsutveckling och dess öppna källkod. Men det är inte lämpligt att använda generisk Android som operativsystem för en professionell produktionsmiljö i ett kollektivtrafikfordon. Pilotfish AP kombinerar styrkan i generisk Android med den funktionalitet som behövs inom kollektivtrafikens domän. Med Pilotfish AP är det möjligt att:

  • Kör flera program på en gemensam drivrutin konsol
  • Utveckla applikationer snabbare och enklare
  • Ta kontroll över applikationsutveckling och genomföra tredjepartsapplikationer
  • Använda det stora antalet Androidutvecklare på marknaden
  • Använda befintlig information som finns tillgänglig på fordonsnätet
  • Genomföra program utan investeringar i ytterligare hårdvara
  • Styr logiken i förarkonsolen med buss-FMS som indata
  • Minska växelverkan som krävs av föraren
  • Öka pålitlighet genom övervakning och inventering av funktionalitet
  • Använda “single point” vid inloggning
  • Anpassa förargränssnittet som passar för de behov och den miljön ditt företag efterfrågar
  • Lägg till och förbättra program över tid

En förarbildskärm som kan användas för flera tillämpningar är en naturlig förlängning av en strukturerad IT-miljö och ett steg mot framtidens IT-arkitektur för kollektivtrafikfordon.

Tveka inte att KONTAKTA OSS för mer information om Pilotfish® Android ProTM.